داستان شکل گیری سایت های تخفیف گروهی
سایت گروپان
در سال ۲۰۱۱ گوگل با یک پیشنهادی ۶ میلیارد دلاری قصد خرید سایت گروپان را داشت، اما گروپان این پیشنهاد وسوسه انگیز را قبول نکرد و به توسعهٔ سرویسهایش در گروپان مشغول شد.
این روزها خیلیها در تهران و شهرهای بزرگ کشور مشتری استارتآپهایی هستند که پیشنهادهای خریدهای تخفیفی را میدهند؛ استارتآپهایی مانند تخفیفان در تهران و ویرا برگ در شهرستان که روزانه هزاران مشتری در حال استفاده از تخفیفات متنوع از آن هستند و حالا توانستهاند در بین استارتآپهای ایرانی جایگاه ویژهای برای خود دست و پا کنند؛ اما سوال اینجاست که این استارتآپها چگونه شکل گرفتند؟ واقعیت این است که ایده اصلی راهاندازی استارتآپهای فروش خدمات با تخفیف در ایران از استارتآپی جهانی با عنوان «گروپان» شکلگرفته است.
استارتآپی که امروز جزو ۲۰ استارتآپ موفق جهان به شمار میرود و بیش از ۳۵ میلیون نفر در سرتاسر جهان عضو آن هستند. این استارتآپ در سال ۲۰۰۸ از سوی اندرومیسون شروع به فعالیت کرده و تا سال ۲۰۱۰ میلادی موفق شده در بازارهای قاره آمریکا، اروپا و آسیا نفوذ کند.
پس از پیشرفت سریع و شگفتانگیز پلتفرمهای خرید گروهی که در آن کالاها و بیشترخدمات مختلف را با قیمتی کاهش یافته پیشنهاد میدهند به شرط اینکه حداقل تعدادی خاصی از خریداران آن کالا یا جنس پیشنهاد شده را بخرند. سیستمهای بازاریابی بر مبنای تخفیف باهدف از بین بردن شرط گروهی بودن خریدها به آرامی شکل گرفت و اکثر سایت های تخفیفی امروزه مانند تخفیفان، یزد تخفیف، ویرا برگ بر مبنای همین بازاریابی بدون شرط گروهی بودن فعالیت میکنند.
درواقع در این روش یک شرکت بازاریابی به شیوه واسط بین خریداران و ارائه دهندگان کالا یا خدمات قرار میگیرد و هدایت و رجوع این مشتریها را به سمت این مراکز خرید به صورت آنلاین و دیجیتال بر عهده میگیرند. در عوض مراکز ارائه دهنده کالا یا خدمات، حق بازاریابی را که بایستی به شرکت واسط پرداخت میکردهاند را به صورت تخفیف به خود مشتریها ارائه میدهند. در حال حاضر ۵۵۰ سایت مشابه گروپان در دنیا وجود دارد که به ارائه سرویس خرید گروهی مشغول هستند.
در سال ۲۰۱۱ شرکت گوگل با پیشنهادی ۶ میلیارد دلاری قصد خرید گروپان را داشت اما گروپان این پیشنهاد را رد کرد و به توسعهٔ سرویسهایش در گروپان ادامه داد. پس از رد این پیشنهاد توسط گروپان، گوگل آغاز به راهاندازی سرویس مشابهی به نام گوگل آفرز به انگلیسی Google Offers کرد. در همین سال فیسبوک نیز مشغول تولید و بررسی یک سرویس اجتماعی خرید به نام فیسبوک دیلز به انگلیسی Facebook Deals شد.
ایده خرید گروهی درواقع تبلیغی مؤثر برای کسانی خواهد بود که میخواهند خدمات و فعالیت خود را به مشتریان جدید به صورت مستقیم معرفی کنند. تصور کنید شما صاحب یک رستوران باشید و این فرصت را داشته باشید که به تعدادی از طرفداران غذای سنتی محصول خود را معرفی کنید، این نوع معرفی خیلی موفقتر خواهد بود از آگهی و بنر تبلیغی شما در وسط یک خیابان شلوغ.
سایت ویرا برگ
در اواسط سال ۹۶ بود که ویرا برگ نیز با هدف افزایش قدرت خرید مردم و صرفه جویی در هزینهها راه اندازی شد.
این شرکت در ابتدا با ارائه دفترچه و برگههای کپن تخفیف این امکان را برای کاربرانش فراهم کرده بود که از تخفیفات به روشی غیر آنلاین استفاده کنند.
در مورد چرایی این موضوع بحثهای فراوانی شده است که به گفته موسسین ویرا برگ دلیل شروع کار به صورت سنتی بازارسازی و ایجاد اعتماد بوده است.
یعنی عدم آشنایی مردم با خرید آنلاین و عدم اعتماد صاحبین کسب و کارها به پرداخت آنلاین موجب شد که ویرا برگ بدون چشم داشت درآمد چند سال شروع فعالیت خود را به بازارسازی و ایجاد اعتماد مردم صرف کنند.
ویرا برگ بعد از پشت سر گذاشتن دو سال از همه گیر شدن شیوع بیماری کرونا و تاخیر در رونمایی از وب سایت جدید خود، در سال ۱۴۰۰ با رخ و نمایی جدید دوباره خود را معرفی کرد و این بار امکان استفاده از تخفیفات به صورت آنلاین برای این کسب و کار فراهم شد.
عمده تخفیفات ارائه شده از سوی این سایت رستوران و کافی شاپ، بلیط استخرها، کلاسهای آموزشی، باشگاههای بدنسازی، لوازم شخصی، مراکز زیبایی و پزشکی و … میباشد.
از ویژگیهای مثبت این وب سایت میتوان به بخش صرفه جوییها و ثبت کدهای خریداری شده و عودت کد خریداری شده اشاره کرد که در وب سایتهای مشابه در صورت خرید خدمتی و استفاده نکردن از آن، کد دریافتی باطل خواهد شد.
اما ویرا برگ در بخش پروفایل کاربری خود گزینه عودت کد خریداری شده را نیز برای رضایت تجربه کاربری بالاتر در نظر گرفته است.
در رابط با صرفه جوییها که در بخش پروفایل کاربری برای هر کاربر ثبت میشود این امکان را برای کاربران فراهم میکند که در گذر زمان کاربر مقدار صرفهجویی های خود را در طول مدت استفاده مشاهده کند و این انگیزهای برای ادامه دادن و ماندن در این وب سایت خواهد شد. به تعبیر دیگری گمان میرود که ویرا برگ این بخش را برای ماندگاری و از دست ندادن مشتری در نظر گرفته است. چرا که این بخش موجب میشود کاربر به راحتی این پلتفرم را با پلتفرم جدید دیگری عوض نکند.
همچنین ویرا برگ بر خلاف سایتهای تخفیفی دیگر بخش دیگری با عنوان پرداخت در محل دارد.
پرداخت در محل به این صورت است که کاربر این آزادی را دارد که از کل خدمات مثلا رستوران استفاده کند و در پایان تنها صورتحساب کلی را از طریق وب سایت به صورت آنلاین پرداخت کند.
سایت نت برگ
نت برگ بزرگترین سایت تخفیف گروهی در ایران است که زیر نظر مدیر عاملی علیرضا صادقیان، تحت عنوان شرکت سهامی خاص در سال ۱۳۹۰ دقیقا پس از بیست روز بعد از تخفیفان فعالیت خود را آغاز کرده است. البته امروز نت برگ و تخفیفان با هم ادغام شده اند و هر دو شرکت توسط خانم نازنین دانشور در حال فعالیت می باشند.
مراحل اولیه طراحی و آماده سازی زیرساخت در این وب سایت با نظارتی دقیق و کامل شروع شده تا جایی که گفته میشود نام تجاری نت برگ پس از چهار ماه فعالیت از بین ۱۰۰ اسم پیشنهادی انتخاب شده است.
شروع نت برگ بسیار هوشمندانه و با ظرافتی دقیق بود. این سایت قبل از اینکه حضور خود را در بازار ایران به طور رسمی اعلام کند با راه اندازی وبلاگی آخرین اخبار و اطلاعات مراحل کاری خود را در اختیار عموم مردم قرار می داد.
در حال حاضر نت برگ یکی از بزرگترین سایت خرید و تخفیف گروهی ایران است که هر روز پیشنهادات شگفت انگیز و متنوعی از کالاها را با تخفیف بالا به مشتریان ارائه میدهد. تمام این پیشنهادات از بهترین مکانها و فروشگاه های شهر مثل کافه رستورانها، مراکز تفریحی و ورزشی، مراکز پزشکی و زیبایی و … میباشند.
نت برگ به خاطر ویژگیهای منحصر به فردی که دارد توانسته رضایت بسیاری از کاربران را به سمت خود جذب نماید. این ویژگیها شامل خرید ارزان و بدون واسطه، صرفه جویی در زمان و هزینه، کیفیت خدمات، پشتیبانی کامل و مطمئن در فرآیند خرید و تخفیفهای شگفت انگیز میباشند که همگی برگ برنده نت برگ به حساب میآیند. نت برگ تمرکزی خاصی روی شیوههای تبلیغاتی مدرن داشته است، همچنین با دقت بالایی در طول روز روی فرآیند انتخاب اعضا و سرویسهای خدماتی نظارت دارد تا به این شکل استفاده از امکانات را برای اعضای سایت خود آسان تر کند. نت برگ با در نظر گرفتن قدرت خرید گروهی پیشنهادات هیجان انگیزی را به کاربرانش پیشنهاد می کند به نحوی که هیچکس نتواند از خرید آن تخفیف صرف نظر کند!
نت برگ با ایجاد بستر و فضای مناسب از طریق اپلیکیشن موبایل و وب سایت نت برگ خدمات خود را به کاربران صدهزار نفری خود به آسان ترین و آسان ترین راه ممکن ارائه میدهد. کاربران از طریق فضای موبایل و سایت میتوانند به سادگی پیشنهادات خود را مشاهده کرده و از امکانات نت برگ برخوردار شوند. پیشنهادات آنی و پیشنهادات غیر آنی دو دسته کلی پیشنهادات نت برگ می باشند. شما با استفاده از پیشنهادات آنی می توانید پس از خرید یک کالا تا زمانی تعیین شده از آن استفاده کنید. پیشنهادات غیر آنی نیز پس از خرید باید تا زمانی که مهلت خرید به اتمام می رسد صبر کرد تا پیشنهاد بعدی روی سایت نت برگ قرار بگیرد که شما بتوانید آن را مشاهده کنید. یکی دیگر از موفقیتهای نت برگ فعالیت روزانه در شبکه های اجتماعی است که با انتشار آخرین اخبار و اطلاعات روی بازار تهران متمرکز شده است.